De tijd dat crowdfunding alleen door innovatieve start-ups werd gebruikt, is voorbij. Dat stelt crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Meer en meer kiest ook het MKB voor deze vorm van financiering. “Steeds vaker komen er aanvragen van bijvoorbeeld kruideniers, zonnestudio’s en rijscholen”, zegt Mark Laagewaard, directeur van CrowdAboutNow.

Een voorbeeld daarvan is boerenkruidenier Welkoop in Anna Palowna, die afgelopen maand geld ophaalde voor uitbreiding van de winkel. Bij 38 investeerders werd 25.500 euro opgehaald. “Crowdfunding geeft direct contact met klanten die investeren omdat ze blij zijn met onze winkel”, aldus de ondernemer.

Helder plan
Laagewaard verklaart: “Bedrijven als Welkoop zijn heel geschikt voor crowdfunding. Deze ondernemers hebben gewoon een helder plan, stralen vertrouwen uit omdat ze al langer bestaan en hebben een goed netwerk. Zo crowdfundde ondernemer Victor Stukker binnen de kortste keren zijn restaurant Héron bij elkaar, doordat hij binnen Utrecht als bekende gastheer van gerenommeerde restaurants al een groot netwerk heeft.”

Laagewaard verwacht dat crowdfunding in steeds meer branches opgepikt wordt. Zo is er op dit moment een zonnestudio aan het crowdfunden, een sector waarin crowdfunding relatief nieuw is.

Op het platform van CrowdAboutNow zijn sinds het begin in 2009 300 ondernemers gecrowdfund. Daarbij werd door 30.000 investeerders zo’n twaalf miljoen euro neergeteld.

Bron: De Ondernemer